Spring skiing/snowboarding - Reisverslag uit Calgary, Canada van Bram Wennekes - WaarBenJij.nu Spring skiing/snowboarding - Reisverslag uit Calgary, Canada van Bram Wennekes - WaarBenJij.nu

Spring skiing/snowboarding

Door: Bram

Blijf op de hoogte en volg Bram

28 April 2015 | Canada, Calgary

Dag lieve familie, vrienden en andere lezers!

Jaja ik weet het, het heeft even geduurd, maar hier dan weer een nieuwe blog met wat leesvoer voor jullie! Inmiddels weer twee weken en een heel hoop ervaringen verder, zal ik weer even een update geven over mijn stage hier in Calgary.

Op de universiteit is het traditie dat de laatste lesdag van het jaar afgesloten wordt met een goed feest, voordat je aan de examens gaat beginnen. Er is hier nog wel een zomersemester, maar de meeste studenten gaan terug naar hun ouders of werken gedurende deze periode, dus viel deze dag op 15 april dit jaar. De naam is Bermuda Shorts Day en volgens mij is het gewoon alle stress voor de tentamens nog even vergeten door zoveel mogelijk te drinken! Ik had hier (helaas) geen weet van tot de dag zelf, maar kwam toevallig een andere Nederlandse jongen tegen (ik had hem ontmoet op het tripje van de skiclub) en hij nodigde me uit om 's avonds met zijn vrienden wat te komen eten en daarna naar het andere 'open' feest te gaan in downtown. Zo gezegd, zo gedaan en als twee Hollanders ga je natuurlijk op de fiets en toen stond ik 's avonds ineens in Cowboys. Dit is een casino in Calgary, waar ook nog een feestzaal/club-achtig gedeelte bij zit. Na een typisch cowboy drankje (whisky met prikwater) toch maar voor het eerst in mijn leven een gokje gewaagd, bij de blackjack tafel. Helaas niets gewonnen, maar heb me wel vermaakt! Daarna weer even terug naar het feestje, maar de volgende dag moest er weer gewerkt worden, dus maar weer redelijk op tijd terug naar huis...

Vrijdag was mijn tweede kennismaking met een Nederlander (eigenlijk Nederlandse, dit keer). Zij wist wel een leuke tent/kroeg om naar toe te gaan (National) en als er dan ook nog een (ijs)hockeywedstrijd op is, is het een gezellige boel in de kroeg. Gelukkig hadden ze naast 70 soorten bier ook nog wat andere drankjes, zowel fris als cocktails. Na een gezellige avond (en wat is het toch fijn om gewoon je eigen taaltje te kunnen spreken!), weer redelijk op tijd de tram terug naar huis genomen, enerzijds omdat de trams hier niet tot diep in de nacht doorrijden, anderzijds omdat ik de volgende dag er ook weer om zes uur uit moest/mocht om te gaan snowboarden.

Dit keer gingen we naar Sunshine Village en ook bij de outdoor club blijken ze zo hun ritueeltjes te hebben, want 's ochtends wordt er begonnen in het ene gedeelte, waarna ze na de lunch naar het andere gebiedje gaan, precies zoals het de vorige keer ook was gegaan. Aan het eind van de dag ook nog een beetje van de 'back country' mogen genieten. Na een klein stukje lopen met mijn snowboard, kwamen we in een 'bowl' (kom tussen twee rotsen) uit, waarin we naar beneden zijn gegaan. Echt heel vet om te doen en vooral om dan, als je beneden bent, even om te draaien en naar je spoor in de sneeuw te kijken!

Op zondagavond besloot ik nog maar even (1,5 uur) een rondje te gaan fietsen door Nose Hill park, dat ik al beschouw als mijn achtertuin omdat het nog geen 200 meter verderop is. Behalve veel fiets- en wandelpaden, zijn er ook wat heuveltjes en is het vooral groot. En dat voor een park midden in de stad. Met een geweldig uitzicht op de bergen aan de westkant, op de Prairies aan de oostkant en op Downtown aan de zuidkant, was het een zeer mooie fietstocht! Daarbij kwam ook nog de zonsondergang en toen ik terug richting huis fietste ben ik zelfs nog vier hertjes tegengekomen.

Dan nog even over afgelopen week: er is niet heel veel spannends gebeurd, behalve dat ik goedgekeurd ben als 'huisbakker'. Ik had namelijk pindakaas koekjes gebakken en nadat de eerste lading lichtelijk zwart was aan de onderkant (nieuw recept, nieuwe oven) was de rest wel gelukt en waren ze binnen twee dagen allemaal op.

Op zaterdag vierde mijn huisgenoot zijn verjaardag (was toevallig jarig op de dag dat ik de koekjes had gebakken, maar daar kwam ik pas twee dagen later achter...) in Banff. Hij ging met wat vrienden uit, bleef daar slapen in een hotel en vroeg of ik ook zin had om mee te gaan. Nou ja, vooruit dan maar! Plannen voor zondag waren trouwens ook al gemaakt, want (ja je raadt het al) ik ging weer snowboarden. Na een iets te kort nachtje slapen, had ik een lekker ontbijtje met cake, croissant, muffin, jus en yoghurt met cruesli en fruit, waarna ik werd opgepikt om naar Lake Louise te gaan. De condities van de sneeuw waren niet al te best, een beetje ijzig en helaas geen verse poeder dit keer, maar wel weer een mooie dag gehad. Nadat ik nog wat gegeten had en even gezellig gekletst met mijn huisgenoten, vielen mijn ogen toch echt dicht.

En maandag was het een grootse dag wat betreft mijn stage, want het programma dat ik ga gebruiken stond eindelijk op mijn computer!! Na een week zwoegen en proberen, had ik het nog steeds niet en hebben we (Éowyn en ik) de hulp ingeroepen van de andere student die er momenteel mee bezig is. Dus sinds gisteren ben ik druk bezig met het begrijpen van het programma, het doornemen van allerlei handleidingen en het proberen op te zetten van een eigen modelletje (aan de hand van voorbeelden).

En vandaag de hele familie op skype gehad om onze vakantie door te spreken. Even een globale planning gemaakt van onze route, want zelfs als je alleen west Canada wilt bezoeken zijn er al zoveel dingen te zien, dat je volgens mij aan een jaar nog niet eens genoeg zou hebben. Nu kan het verdere voorbereiden beginnen, maar met alle opties die ik hier van de locals krijg, moet dat wel lukken denk ik zo.

De groeten uit Calgary en tot de volgende!
Bram

• 29 April 2015 - 06:57

Patries:

Goedenmorgen Bram
    Fijn dat alles goed gaat en tot over 2 weken

• 29 April 2015 - 07:07

Adelheid:

goedemorgen Bram,
    Ik lees wel dat je je niet hoeft te vervelen.
    Kun je daar het hele jaar door snowboarden of zijn dit de laatste sneeuwrestjes?
    Heb je al wel alternatieven bedacht als je niet meer kunt snowboarden?
    Het voorbereiden van je vakantie als de familie komt zal ook wel enige tijd in beslag nemen.
    Hopelijk heb je nog wel genoeg tijd voor je stage.......
    Veel plezier nog..

Groetjes
    Adelheid

• 29 April 2015 - 07:44

Sander:

Ziet er goei uit Bram. Ik zal binnenkort even wat tijd vrijmaken voor skype! :D

• 29 April 2015 - 21:17

Opa Uit Heesch.:

Dag Bram. Heel leuk wat je allemaal geskypt hebt. Je hebt toch veel leuke dagen gehad. Alles heb ik al gelezen. Maar het is te mooi en te veel om maar 1 keer te lezen. Dit ga ik allemaal nog een keer lezen. Dat kan ik nu niet. Over een week ga ik alles nog weer eens keer alles lezen. Ik vind dit heel leuk'

Morgen ben ik nog thuis en Vrijdag ga ik met Mama, Papa, Kim en Oma naar Zweden naar Godelieve en Mark. We blijven een hele week daar. Erg leuk.

Bram, nog leuke dagen en veel sporten.

Tot de volgende keer. Liefs, Opa.