Verhuizen, Paasweekend en excursie - Reisverslag uit Calgary, Canada van Bram Wennekes - WaarBenJij.nu Verhuizen, Paasweekend en excursie - Reisverslag uit Calgary, Canada van Bram Wennekes - WaarBenJij.nu

Verhuizen, Paasweekend en excursie

Door: Bram

Blijf op de hoogte en volg Bram

13 April 2015 | Canada, Calgary

Hallo allemaal!

Nadat ik mijn vorig blog had gemaakt, bedacht ik me ineens dat ik iets heel belangrijks vergeten was te vermelden, dus bij deze wil ik dat even rechtzetten: bedankt aan iedereen die mijn blog(s) leest en voor de reacties en 'vind ik leuks' naar aanleiding van mijn verhalen! Het is toch fijn om te weten dat je niet voor niets je schaarse tijd besteed aan het schrijven van een blog. ;) Vanavond is weer zo'n avondje dat ik even wat tijd heb tussen de bedrijven door en jullie dus weer van wat leesvoer kan voorzien. En onder het genot van een kopje thee en een lekkere donut, moet dat wel lukken denk ik.

Het begon allemaal een dag na mijn vorige blog. Ik ben namelijk verhuisd!! Het huis waar ik eerst in zat was een tijdelijk huis, omdat in mijn 'geboekte' kamer nog iemand zat tot 1 april (geen grap!). Dus op woensdag kwam de landlord met een aanhangertje om mijn koffer, rugzak en wat eten en drinken te verhuizen. Aangezien het nog geen 400 meter was, besloot ik zelf maar op de fiets te gaan, want die moest toch ook mee. In mijn nieuwe huis is in ieder geval meer leven (en sociale contacten) dan in mijn oude huis (en soms misschien iets te veel, want muziek om te chillen is geen uitzondering en aangezien mijn kamer direct naast de woonkamer is, hoor je alles). Dat zorgt er wel voor dat er altijd iemand thuis is als ik thuis kom. Zelfs om drie uur 's nachts, heb ik afgelopen weekend gemerkt!

Het Paasweekend ben ik ook goed doorgekomen, hoewel ik geen eieren heb gezocht of gegeten. Zaterdag ben ik weer gaan snowboarden met de Calgary Outdoor Club. Dit keer naar Sunshine Village. De temperatuur was wat frisjes en met alleen mijn zonnebril en winterjas, besloot ik halverwege de dag toch ook maar een soort van colletje te kopen. Aangezien er ook nog Sunshine Village Banff Canada op staat, heb ik ook meteen weer een mooi souvenir! Buiten de temperatuur, waren de sneeuwcondities echt perfect. Gedurende de dag viel er verse sneeuw, wat betekende dat elke keer als we de lift naar boven namen en vervolgens naar beneden gingen, we lekkere verse poeder hadden. En omdat je hier tussen de bomen door mag skiën/boarden (het zijn ook gewoon pistes, maar niet geprepareerd) kun je je eigen route maken door de beste sneeuw.

Het Paasetentje bij mijn begeleidster was gezellig. Uiteraard had ik een bedankje meegenomen (fles wijn met daarbij een magneet met een paar klompjes erop) die zeer gewaardeerd werden. Gelukkig was het eten ook lekker, van ham en kip, tot rauwe boontjes, rauwe peultjes, komkommer en geprakte aardappelen, met een appelbrood en een lekkere salade (oh en dan ben ik de kaas en augurken ook nog vergeten en 'on the side' werden ook nog aardbeien geserveerd). Alle zussen (Éowyn heeft drie zussen, waarvan er twee in Calgary wonen) en de moeder hadden goed hun best gedaan! Uiteraard kan hier ook een toetje niet ontbreken. Dit waren twee (gekochte) taartjes, chocolade ijs en nog een zelfgemaakte 'crisp'. Dit is een soort van apple crumble, maar dan met bessen en in plaats van deeg, wordt er cruesli/muesli gebruikt. Erg lekker en toen kon het uitbuiken beginnen. Na nog even gekletst te hebben ging ze naar huis (de kinderen moesten naar bed) en werd ik dus ook netjes thuis afgezet.

Paasmaandag was een semi vrije dag, kinderen hebben op school wel vrij, maar de universiteit werkt gewoon door. Dus een beetje thuiswerken en een beetje relaxen was de beste omschrijving van de dag. Een huisgenoot vroeg of ik zin had om met hem naar de Mall te gaan, dus met zijn auto daar naartoe en een rondje gelopen. Ik had al een tijdje in mijn hoofd om hier iets van taart/cake te bakken, dus op de terugweg even langs de supermarkt en 's avonds was mijn eerste Canadese creatie, een Canadian Lemon Bread, een feit. En volgens mij werd hij wel gewaardeerd door mijn huisgenoten, want diezelfde avond was al ongeveer de helft van mijn cake op!

Dinsdag mocht ik mee op een excursie naar het noordoosten van Calgary, waar een oude (gletsjer-)rivierbedding, met nu nog een klein beekje, aanwezig is met een paar mooie outcrops (voor de leken: dit zijn plekken waar de ondergrond goed zichtbaar is en je dus goed kunt zien hoe verschillende lagen in de bodem eruit zien). Na de uitleg van mijn begeleidster (ze is ook docent, want dat maakt hier in Canada deel uit van je PhD) mochten de studenten hun eigen geologische kaart maken. En tussen het beantwoorden van de vragen door, heb ik ook nog het een en ander kunnen vragen over het ontstaan en de ondergrond van Calgary (op geologisch gebied natuurlijk!). En hoewel het nooit echt mijn interesse had, wist ik toch nog wel wat dingetjes van mijn studie. Voor de BWA'ers: onder zo'n beetje heel Calgary ligt de Paskapoo zandsteen Formatie. Calgary lag (vroeger) precies tussen twee gletsjers in, eentje vanuit de Rocky's en de andere kwam helemaal van de andere kant van Canada, de Hudson Bay. Dit gebied was dus na de ijstijd een beetje het afvoerputje, waardoor dalletjes zoals deze zijn ontstaan. En omdat de rivier ooit groter is geweest, heb je mooie outcrops aan de oppervlakte. Voordat het echt een college gaat worden, zal ik er maar mee ophouden, maar niet voordat ik nog gezegd heb: ik heb die dag ook voor het eerst in mijn leven in een echte schoolbus gezeten!! Omdat het voor Canadese studenten de normaalste zaak van de wereld is, heb ik maar niet als stomme Hollander meteen foto's gemaakt, maar mijn dag kon in ieder geval niet meer stuk.

Dit keer iets meer studiegerelateerd, maar uiteraard ben ik hier ook nog aan het klimmen. Hierover de volgende keer meer, want ik ga maar weer eens gezellig met mijn huisgenoten tv-kijken, Playstationen of gewoon bankhangen!

Groeten,
Bram



  • 14 April 2015 - 07:36

    Adje En Celest:

    Zo te lezen, vermaak jij je prima én is het een leerzame stage!
    Fijn om je zo een beetje te kunnen volgen.
    Geniet maar lekker!

    Groetjes vanuit Schijndel!
    Adje en Celest, poot van Beau!

  • 14 April 2015 - 10:41

    Gerben:

    Hallo Bram,


    Fijn te lezen dat je niet zielig/alleen op je studentenkamertje zit te kniezen :)

    Je ben je echt breed aan het oriënteren binnen Canada. Geniet er maar lekker van. Velen zijn jaloers op je.


    Liefs,

    Papa

  • 14 April 2015 - 19:43

    Adelheid:

    Dag Bram,
    Hoe kun je nu Pasen doorbrengen zonder eieren!!!!
    Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik al die dagen maar 3 eieren heb gegeten. Dat is voor mij ook iets heel nieuws. En dan te bedenken dat mijn record ligt op 11 eieren (al heel wat jaartjes geleden hoor)!
    Ik kijk al weer uit naar je volgende avonturen.

    Groetjes
    Adelheid

  • 14 April 2015 - 21:27

    Opa Uit Heesch.:

    Hallo Bram,
    Dat is wel leuk zo'n reisverslag. Ik wil alles wel lezen wat ik van jou gekregen heb.
    Deze avond kan ik dit niet allemaal lezen maar dat komt nog wel. Ik heb al een stukje gelezen. De rest komt nog wel.
    Ik vind het wel leuk om dit allemaal te lezen.
    Nu ga ik er meestoppen. Jij krijgt van mij een bericht als ik alles gelezen heb.
    Nog een leuke avond voor jou.
    Liefs, Opa.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bram

Een klein verslagje van mijn stage in Calgary.

Actief sinds 22 Maart 2015
Verslag gelezen: 245
Totaal aantal bezoekers 5593

Voorgaande reizen:

09 Maart 2015 - 28 Augustus 2015

Stage in Calgary

Landen bezocht: